A kép adatai:
- TIM ltsz.: 52.206.1. Giovanni Lanfranco:
- Madonna és a gyermek átnyújtja a rózsafűzért Szent Domonkosnak
- Kora: 17. sz. első harmada
- Technika, hordozó: olaj, vászon
- Mérete: 100 x 72,5 cm
A restaurálás folyamata lezárult, amelyet végig követtem, és ahogy a mellékelt fotódokumentáció bizonyítja, Szentgyörgyi Edit a Magyar Nemzeti Galéria (Szépművészeti Múzeum) festőművész-restaurátora kiváló munkát végzett. A restaurálásnak köszönhetően a kép nem csak technikai és esztétikai értelemben újult meg, hanem több mint száz évet öregedett, mivel a vendég vászon lebontása után előtűnt Giovanni Lanfranco neve. Stíluskritikai alapon valóban az 1582-1647 között élt itáliai mesternek tulajdonítható a kép.
A kép elhelyezése: Kapuk a múltra című, 2015 nyarán nyílt állandó kiállításban.
NKA támogatását a kiállításban, a honlapon (http://muzeumvac.hu/aktualitasok/96/Szaz-evvel-korabbi-a-restauralt-kep.html) elhelyeztük és minden sajtónyilatkozatban elhangzott. Mellékelem a képet restauráló Szentgyörgyi Edit szakmai beszámolóját, megköszönve a Kollégium támogatását.
Vác, 2015. október 12. Bárdosi József művészettörténész
Restaurátori dokumentáció
Műleírás
Mária, a felhők között trónol a gyermek Jézussal. Előtte térdelő szerzetes, Szent Domonkos, köpenye fekete tunikája fehér, feje körül glória /ezüst dicsfény/. Térdelő alakja előtt két arcnélküli figura, kék csuklyában, egyik imára kulcsolt kezét Mária felé nyújtja. A másik a kutya felé mutat. Mária és a gyermek Jézus feje körül arany dicsfény. A gyermek Jézus rózsafűzért emel a magasba. Mária rózsafűzért nyújt Domonkos felé, aki megcsókolja az olvasón lévő érmet. Domonkos köpenyét védő mozdulattal a csuklyás figurák /lélek/ köré emeli. A kép előterében egy fáklyát szájában tartó kutya. A tájképi háttérben egy kapu. A kép felső részén angyalok kara. A kép bal felső sarkában lévő angyalok rózsát szórnak Mária alakja felé. A kép alsó részén egy tarka kutya, szájában égő fáklya.
A kép címe a műtárgy leltár szerint: Madonna szerzetessel. Ismeretlen festő, 18. század. Olaj vászon. Állapota nagyon sérült Ltsz. 52.206.1. Mérete: 98 x 73 cm
Őrzési helye: Vác, Tragor Ignác Múzeum, Régi Képtár anyagának darabja.
A festmény kézhez kapott állapota. Állapotleírás:
A kép erősen sérült! Megcsonkított vászna egy ékelhetetlen feszítőkeretre lett felerősítve. Korábban összetekert állapotban volt, arra utal a 3-4 részben vízszintesen megtört képfelülete. Nedvesség érhette. Újrafeszítése előtt egy vászonra kasírozták, az erősen sérült képet. /kötőanyagként enyvet használtak/ Képfelületének egyenletességét vastag olajos, nagyon megkeményedett „tömítő masszával „ /ablakkitt/ egyengették ki, sok helyen fedve az eredeti felületet. Ennek spaklival történő felhordásánál erősen szennyezték a képfelületet. /durva beavatkozás/ . A vászonhordozó kiszáradt, törékeny, több helyen szakadt, lyukas.
A hordozó: A kép, Igen rossz állapotú! A két hosszanti oldalánál megcsonkított, a rövid oldalakon megvan az eredeti húzószél. Feszítő kerete nem ékelhető, nem eredeti. Korábban a képet lebontották a feszítő keretéről, majd összetekerhették, annak következtében a vászonhordozó több helyen vízszintes szakaszonként megtört, elszakadt és több helyen kilyukadt. A nagyon sérült képet egy hordozó lenvászonra kasírozták /a durva beavatkozás érdeme, hogy megmaradt a kép. A vászonoldalon a kép alsó egyharmada penészes.
Festett felülete, erősen elszennyezett, a megtört vászonsérüléseket egy erősen olajos kittel elkent felületén, sok helyen nem látható az ábrázolás.
Feltárás, folyamata:
A felületi szennyeződések eltávolítása / triamonum citráttal/ után a durván felhordott olajos kitteket puhítani kellett / dimethyl.formamid, lakkbenzines közömbösítés, a finom tisztítás, acetonnal/. a vastag kittet puhítás után mechanikusan lehetett levésni, lesorvasztani. Többszöri nekifutásra lehetett mentetni a képfelületet.
A kép vászna egyre jobban rendeződött, kiterült, miután a hátoldal fel lett tárva. A vászon erősen kiszáradt és töredezett. Letisztítás után zselatinos bespriccelés és hideg asztalos présbe került a kép. Ezt követően lehetett a finom tisztítást megkezdeni… Szakadások mentén lévő pigmenteket részlegesen rögzítette a zselatin. Majd egy enyhe Bava-s elő konzerválás vált szükségessé. /első besütés vákuum asztalon.
A feltárás közben helyi konzerválásokat kellett végezni. /klucell alkoholos oldatával.
Feltárás után a képfelületet védeni kellett, a vendégvászon levétele előtt. A penészes felület fertőtlenítése thymol-alkoholos oldatával készült.
A kép hátoldalán, a vendégvászon levétele alkalmával előkerült egy felirat „G.Lanfranco”. A vászonoldal megtisztítása, mechanikusan történt.
Ezeket a fázisokat követte a konzerválás, élve ragasztás és a felületi folytonossági hiányok tömítése enyves. krétás , hármaskeverékes tömítő masszával,,, Az élbe ragasztás vízálló ragasztóval, a foltozás karakterében hasonló vékony vászonnal és élbe ragasztással történt.
A konzerválás a helyi foltozások hátoldalon meg lettek erősítve, a vászon teljes felületére egy függöny anyag került elválasztó rétegként a képre, Bevával lett rögzítve, majd egy lenvászon vendégvászon került a képre.
Esztétikai helyreállítás
Az eredeti felület védelme dammár lakkal, ecseteléssel került a képfelületre. A pigment hiányok akvarelles aláfestéssel /smincke akvarell/ majd beilleszkedő olaj retus festőszere Thalens retus lakk.
Feltehetően egy oltárkép vázlataként készült a mű.
A kép fénytörésének végleges beállítása 3-4 héttel később kell, megtörténjen.
A kép restaurálásában résztvevők, Szentgyörgyi Edit restaurátor-művész, Takácsy Gábor konzervátor. A retus finisében Szutor Katalin festő-restaurátor művész.
2015 június 30. Szentgyörgyi Edit restaurátor-művész